Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2010

ΒΡΕ ΤΙ ΕΠΑΘΕ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ


Αρκετοί, νομίζω, που έχουν παλιά σπίτια σκέπτονται να αντικαταστήσουν τα παλιά ξύλινα κουφώματα με κουφώματα αλουμινίου είτε γιατί τα ξύλινα έχουν αρχίσει να καταστρέφονται είτε για λόγους που έχουν να κάνουν με την καλύτερη θερμομόνωση και ηχομόνωση του σπιτιού τους.

Και για τους δύο λόγους αποφάσισα να αντικαταστήσω αρχικά τα τέσσερα από τα 8 παράθυρα του σπιτιού με κουφώματα αλουμινίου με διπλό τζάμι και ρολό στην θέση των παντζουριών. Ξεκίνησα χωρίς να έχω ιδέα για το ζητούμενο ή άλλη προηγούμενη εμπειρία, ψάχνοντας πληροφορίες στο Internet. Τελικά κατέληξα σε μια λύση, την εφάρμοσα, και τις κακές (κυρίως) εμπειρίες μου θέλω να τις μοιραστώ με όσους ενδιαφέρονται ή σκέπτονται να ενδιαφερθούν για το θέμα - μαζί και με άλλα θέματα στο τομέα της προστασίας των καταναλωτών που δυστυχώς προέκυψαν και πιστεύω στην εξέλιξή τους ενδιαφέρουν όλους μας.

Χρησιμοποίησα το Google για να βρω πληροφορίες και κατασκευαστές αλουμινίου ή συζητήσεις σε φόρουμ σχετικά με το θέμα, που μου έδωσαν επιπλέον links σε sites. Για να αποφύγω τις πολλές μετακινήσεις προσπάθησα να πάρω προσφορές από το τηλέφωνο και γενικά να αντιληφθώ το κόστος της αντικατάστασης των ξύλινων κουφωμάτων με αλουμίνια.

Με τα πολλά, βασιζόμενος και στην προθυμία εξυπηρέτησης από το τηλέφωνο και στην βοήθεια να αποφασίσω τι θα έκανα τελικά, κρίνοντας και από το σχετικά ευπρόσωπο site, προτίμησα την παρακάτω εταιρία:

Τα στοιχεία της, site κτλ, για όσους ενδιαφέρονται, θα σας τα δώσω με pm.

Στο site αναφέρονται τα συστήματα αλουμινίου ... που είχα δει σε σχετικά διαφημιστικά σποτ στην TV σε ανύποπτο χρόνο και όντως συνέδεσα την συγκεκριμένη εταιρία με αυτά. Τελικά είδα κάπου ότι δήλωνε «αντιπρόσωπος» και ανέφερε και διάφορα άλλα με πιστοποίηση ποιότητας (ISO 9001/2000 & ISO 14001/2004) της ... στην οποία ανήκει η ... . Βεβαίως στο τηλέφωνο μου είπαν ότι προμηθεύονται από πολλούς αλλά εγώ ήδη θεωρούσα την εμφάνιση του site ικανοποιητική και ότι μου δημιουργούσε ένα αίσθημα εμπιστοσύνης για να κάνω το επόμενο βήμα. Βοηθούσαν, βεβαίως, και οι πολύ ελκυστικές τιμές που μου έδιναν σε σχέση με άλλους.

Στη συνεννόηση που είχα μαζί τους αποφάσισα να φτιάξω 4 παράθυρα εκείνη την στιγμή, με διπλό τζάμι και σήτα στα δύο από αυτά. Πάνω στο κλείσιμο της δουλειάς του ζήτησα ένα σκόντο και τελικά το συνολικό κόστος με ΦΠΑ ήταν 3000 ευρώ. Έμεινα πολύ ικανοποιημένος από την τιμή και με τις διαβεβαιώσεις του ότι θα έμενα «υπερευχαριστημένος» καθώς η ποιότητα της συγκεκριμένης δουλειάς (του δήλωσα) θα ήταν κριτήριο για το αν θα του ανέθετα και τα υπόλοιπα 4 παράθυρα του σπιτιού μου 1-2 μήνες μετά.

Μετά 10 μέρες περίπου ήρθαν πρωί-πρωί για να κάνουν την εγκατάσταση των κουφωμάτων. Ήταν 1 μάστορας και δυο, μάλλον σαν Πακιστανοί ή κάτι τέτοιο, στον ρόλο βοηθών. Η πρώτη φάση της εγκατάστασης είχε να κάνει με την αφαίρεση των παλιών ξύλινων κουφωμάτων. Χρησιμοποιούσαν ένα περίεργο είδος πριονιού και έκοβαν σε διάφορα σημεία το πολύ χονδρό ξύλινο κούφωμα. Εκεί πήρα την πρώτη τρομάρα καθώς όταν αφαιρούσαν τα κομμάτια του κουφώματος άρχισαν να πέφτουν οι σοβάδες του τοίχου. Στην ερώτησή μου προς τον μάστορα τι θα κάνει με αυτή τη ζημιά μου είπε ότι έπρεπε να βρω τσιμέντο ή κάτι τέτοιο για να την επισκευάσω. Εγώ να το κάνω αυτό!!! Διαμαρτυρήθηκα και του είπα ότι μου υποσχέθηκαν πλήρη λύση αντίστοιχη με την φωτογραφία των ειδυλλιακών παραθύρων που εμφάνιζαν στο site τους και όχι να μου αφήσουν το σπίτι σαν να είναι βομβαρδισμένο. Τους δήλωσα ότι αν δεν επισκεύαζαν την ζημιά δεν θα θεωρούσα την δουλειά τελειωμένη. Αμήχανος ο μάστορας μου δήλωνε ότι δεν ήξερε τι να κάνει αυτός αλλά μετά είπε ότι κάτι θα έκανε. Ο ένας από τους Πακιστανούς προσπαθούσε να καλύψει μια μεγάλη επιφάνεια με πεσμένο σοβά με… ακριλικό στόκο.

Φυσικά το αντίστοιχο πρόβλημα επαναλήφθηκε και στα τέσσερα παράθυρα, αλλού λιγότερο και αλλού περισσότερο παρόλο που προσπαθούσαν να είναι πιο προσεκτικοί μετά το πρώτο παράθυρο.

Κατά το μεσημεράκι ήρθε και το «αφεντικό». Ο μάστορας του είπε τα καθέκαστα και αυτός προφανώς αντιμέτωπος με την προοπτική να μην τον εξοφλήσω έστειλε τον έναν Πακιστανό να αγοράσει «καλλιτεχνικό γύψο» και ανέλαβε ο ίδιος να κλείσει τις τρύπες γύρο από τα κουφώματα. Με τρεμάμενη φωνή μου δήλωσε ότι «αυτοί δεν κάνουν τέτοια πράγματα». Του απάντησα ότι αν είναι έτσι τότε πρέπει να το εξηγούν από την αρχή στον πελάτη για να δουν αν αυτός θα συμφωνήσει. Προφανώς, για την δική του αντίληψη, τα ειδυλλιακά παράθυρα στο site είναι οφθαλμαπάτες και δεν πρέπει να τα λαμβάνει υπόψη του ο πελάτης και επίσης ότι ζημίες κάνουν εξαιτίας των εργασιών τους δεν είναι δική τους ευθύνη η επισκευή. Ήταν απόλυτα λογικό να αφήσουν τον σπίτι μου σαν βομβαρδισμένο και να ψάχνω μετά κάποιον άλλον για να μου το μπαλώσει.

Τελικά με τρεμάμενη φωνή ή όχι, χρησιμοποιώντας τον γύψο, μπάλωσε τις τρύπες γύρο από τα κουφώματα αλλά με εντελώς απρόσεκτο τρόπο λες και ήταν αγγαρεία. Τέλος πάντων η όλη δουλειά πιο πολύ φασαρία στα λόγια ήταν παρά στην πράξη. Θα μπορούσε να το κάνει χωρίς να δώσει κακή εντύπωση στον πελάτη με την «τρεμάμενη φωνή» που μπορεί να εκλαμβανόταν ως αφορμή για καβγά.

Όταν, σχεδόν, η δουλειά είχε τελειώσει μου ζήτησε να τον εξοφλήσω «γιατί η γυναίκα του αν αργούσε θα νευρίαζε» ή κάτι τέτοιο, δηλαδή πριν ελέγξω την καλή λειτουργία των παραθύρων. Μια και δεν έβλεπα τι άλλο θα μπορούσε να πάει στραβά το έκανα, πολύ κακώς, πολύ κακώς.

Όταν πήγα να δοκιμάσω τα ρολά ανακάλυψα ότι ήταν φρακαρισμένα! Όλα τα ρολά ήταν φρακαρισμένα. Φώναξα τον μάστορα και κάτι πάλεψε αυτός, μου είπε ότι τώρα είναι εντάξει, πάω εγώ πάλι να τα μαζέψω και να ξανακατεβάσω, και πάλι φράκαραν. Τα πάλευε και τα πάλευε ο μάστορας αλλά προκοπή δεν υπήρχε. Τελικά παραδέχθηκε ότι δεν μπορούσε να λύσει το πρόβλημα και ότι έπρεπε να αντικασταθούν τα κουτιά των ρολών στα κουφώματα με άλλα μεγαλύτερα και αυτός δεν μπορούσε να κάνει τίποτα άλλο. Μου σύστησε να ανεβάζω τα ρολά μέχρι να ακούσω ένα «γκραπ» και εκεί να σταματώ. Με λίγα λόγια το 20% του ρολού (κάπου 5 φύλλα) δεν χωρούσαν στο κουτί και των 4 παραθύρων. Μου είχαν φέρει 4 ελαττωματικά κουφώματα και δεν είχαν κάνει τον παραμικρό έλεγχο για να ελέγξουν την καλή τους λειτουργία πριν τα φέρουν. Μιλάμε για… μεγάλη «διασφάλιση ποιότητας».

Επίσης οι δύο σήτες, δεν ξέρω και γω πως έγινε αυτό, δεν είναι από τοίχο σε τοίχο. Στην μια πλευρά άφησαν ένα κενό, κατά πάσα πιθανότητα τις είχαν μετρήσει στο οριζόντιο λάθος, και αναγκάστηκαν να το γεμίσουν με… σιλικόνη για να μην φαίνεται το κάθετο χάσμα στα δεξιά (κάπου 1 cm). Στη μια σήτα μάλιστα η μια πλευρά της ξεκινά περίπου κολλητά από τον τοίχο και κατεβαίνει διαγώνια. Αλλά αυτό… δεν ήταν το μεγάλο μου πρόβλημα.


Επίσης τα κουφώματα δεν ήταν ... . 'Ηταν άλλη μάρκα, όπως έλεγαν κάτι αυτοκόλλητα πάνω τους. Εψαξα την συγκεκριμένη εταιρία και δεν βρήκα ούτε site - ένα τηλέφωνο με το ζόρι . Πρόκειται για την μικρότερη και πιο πρόσφατη εταιρία συστημάτων αλουμινίου η οποία μόλις το 2003, με συνέντευξη του διευθύνοντος συμβούλου της σε περιοδικό του χώρου έλεγε ότι ήταν έτοιμοι να πάρουν διάφορα πιστοποιητικά ποιότητας - δεν γνωρίζω αν το έχουν καταφέρει μέχρι σήμερα. Πάντως ξεκαθαρίζω ότι δεν ζήτησα τα συγκεκριμένα της ... παρόλο που κάτι τέτοιο περίμενα. Μου είχαν ήδη πει ότι προμηθεύονται "από πολλούς". Αλλά επίσης μου είχαν πει ότι βάζουν "τα καλύτερα υλικά".


Και εδώ αρχίζει το νέο κεφάλαιο. Πότε θα έρθουν να φτιάξουν τα κουτιά των ρολών. Για όσους δεν έχουν ξεκάθαρη εικόνα, πάνω από τα κουφώματα υπάρχει ένα κουτί με έναν άξονα στην μέση όπου με μια μανιβέλα τυλίγεις και ξετυλίγεις το ρολό. Αυτό το κουτί έπρεπε να αντικατασταθεί με ένα μεγαλύτερο που να χωράει το ρολό.

Έτσι άρχισε η στενή επικοινωνία μαζί τους. Μου λέγαν ότι όλα διορθώνονται και με καθησύχαζαν ότι μπορούσαν να αντικαταστήσουν ακόμη και όλο το κούφωμα αν χρειαζόταν. Αφού η λύση να αφαιρεθούν κάποια «περισσευούμενα» φύλλα από το ρολό απορρίφτηκε γιατί ήταν ίσα-ίσα, μου υποσχέθηκαν κάποια στιγμή ότι φτιάχνουν τα κουτιά και θα έρθουν την επόμενη βδομάδα – επιτέλους. Αλλά την επόμενη βδομάδα ούτε φωνή ούτε ακρόαση.

Στην επόμενη επικοινωνία τα πήρα. Άρχιζα να καταλαβαίνω ότι δεν είχαν σκοπό να αλλάξουν τα κουτιά για τον απλούστατο λόγο ότι κάτι τέτοιο θα είχε κόστος σημαντικό γιαυτούς, θα μείωνε το κέρδος τους και ότι ανάλογο. Τους έδωσα διορία δυο βδομάδες πριν προχωρήσω σε καταγγελία στην Γραμματεία Προστασίας Καταναλωτή (ΓΠΚ στο εξής). Η διορία πέρασε και ούτε φωνή ούτε ακρόαση. Στις 12/1/2009 προχώρησα σε καταγγελία στην ΓΠΚ. Αμέσως μετά τους πήρα τηλέφωνο. Μου είπαν ότι την αμέσως επόμενη μέρα μετά την λήξη της διορίας μου (ήταν Σάββατο) με είχαν πάρει τηλέφωνο για να έρθει ο «Θύμιος» να δει τα παράθυρα – και που στο καλό ήμουν; Μα είχα πάει να ψωνίσω τους απάντησα. Για να μην επαναληφθεί κάτι ανάλογο τους έδωσα το κινητό μου. Μου είπαν ότι την επόμενη μέρα θα ερχόταν ο «Θύμιος» (δηλαδή το αφεντικό). Τους ανακοίνωσα ότι είχα ήδη προχωρήσει σε καταγγελία. «Και γω τι να κάνω τώρα» μου είπε (η γυναίκα του «Θύμιου»). Φυσικά, την επόμενη μέρα, όσο τον είδατε εσείς τον είδα και εγώ. Ούτε φωνή ούτε ακρόαση.

Τις επόμενες μέρες περίμενα να επικοινωνήσει μαζί τους η ΓΠΚ. Αν θυμάμαι καλά το έκανε μετά από 2 βδομάδες. Μια κυρία με πήρε τηλέφωνο και με ρώτησε αν έχει στο μεταξύ υπάρξει κάποια εξέλιξη. Ούτε κατά διάνοια, απάντησα. Μετά πήρε την γυναίκα του «Θύμιου». Μετά με ξαναπήρε. Της είπαν ότι «θα μου κλείσουν ραντεβού για να μου αλλάξουν τα ρολά». Η κυρία της ΓΠΚ μου είπε ότι αν δεν συμμορφωθούν να τους ξαναπάρω τηλέφωνο.

Εν τω μεταξύ η τηλεφωνική επικοινωνία με την γυναίκα του «Θύμιου» είχε αρχίσει να δυσκολεύει. ‘Όταν ήταν να πάρουν τα λεφτά μου το σήκωνε αμέσως. Τώρα έπρεπε να πάρω αρκετές φορές, δεν το σήκωνε κανείς και μετά με έπαιρνε εκείνη. Η διαπραγμάτευση ξεκίνησε από την αρχή.

Μου είπε ότι ο «Θύμιος» θα έρθει το Σάββατο να δει τα ρολά. Το βράδυ της Παρασκευής με παίρνει τηλέφωνο και μου λέει «είμαστε άρρωστοι, εγώ ο Θύμιος και τα παιδιά» και γιαυτό θα έρθει την Δευτέρα. Της λέω «κυρία μου δύσκολο να σας πιστέψω». Τους τα ψέλνω.

Την Δευτέρα δεν ήρθε τελικά ο Θύμιος! Άρχισα να παίρνω μαζικά τηλέφωνα που στο δεύτερο κτύπημα πάντα σταματούν. Τελικά με παίρνει τηλέφωνο ένας νεαρός να έρθει να δει «ένα ρολάκι», όπως μου είπε και να τον βοηθήσω να βρει το σπίτι μου. Τελικά ο νεαρός ήρθε στο σπίτι μου. Αποδείχθηκε ότι δεν είχε ιδέα, δεν ήξερε ότι ήταν 4 τα ρολά και το μόνο που του είχαν πει ήταν να δει αν μπορεί να αφαιρέσει κάποιο παραπανίσιο φύλλο. Δηλαδή η συζήτηση ξεκινούσε από την αρχή. Η αντικατάσταση των κουτιών μετά από τόσες διαπραγματεύσεις, είχε πάει στις καλένδες. Είπα στον νεαρό να πει στον Θύμιο να με πάρει τηλέφωνο. Την ίδια στιγμή μάταια εξακολουθούσα να παίρνω τηλέφωνο μέχρι το βράδυ. Το τηλέφωνό μου «δεν δούλευε», στην συγκεκριμένη κλίση μόνο, φυσικά.

Την άλλη μέρα με παίρνει τηλέφωνο η γυναίκα του Θύμιου. Της λέω «τι μου τον έστειλες αυτόν; Η συζήτηση τόσο καιρό είναι για την αντικατάσταση των ρολών.» Μου απάντησε «έ ήθελα να δω αν μπορεί να αφαιρεθεί κάποιο φύλλο». Τελικά με διαβεβαίωσε ότι παραγγέλνει τα κουτιά και θα έρθουν την ίδια βδομάδα για να τα περάσουν. «Πότε», λέω, «Πέμπτη, Παρασκευή, πρέπει να το ξέρω». Μου απαντάει, «Ναι, ναι ή… Δευτέρα, Τρίτη». Δηλαδή η «ίδια βδομάδα» είχε γίνει «επόμενη βδομάδα».

Και ήρθε η σημερινή Δευτέρα. Ούτε φωνή, ούτε ακρόαση. Πήρα την ΓΠΚ και τους είπα ότι ο… Θύμιος δεν συμμορφώνεται. Μου ζήτησαν να γράψω ένα mail με όλο το ιστορικό και με την υπενθύμιση ότι πρόκειται για συνέχεια σε προηγούμενη καταγγελία. Το έκανα. Τους είπα ότι ο Θύμιος, αν δεν πεισθεί ότι «το να μην κάνει τίποτα θα του κοστίσει περισσότερο από το να κάνει τα πρέποντα», είναι πλέον αποδεδειγμένο, μετά από 2.5 μήνες διαπραγματεύσεων, ότι δεν προτίθεται να κάνει το παραμικρό. Στην προκείμενη περίπτωση, αν δεν έρθει αντιμέτωπος με την επιβολή προστίμων από την ΓΠΚ.

Θα δούμε τι θα γίνει παρακάτω εξωδικαστικά. Μετά θα ακολουθήσει αγωγή εναντίον τους και ήδη συγκεντρώνω πληροφορίες και διαβάζω τους σχετικούς νόμους. Από όσο διαβάζω στο site της ΓΠΚ, για απαιτήσεις μέχρι 12000 ευρώ έχουν θεσπιστεί απλοποιημένες διαδικασίες και δεν χρειάζεσαι δικηγόρο αλλά μπορείς να παρουσιάσεις μόνος σου την υπόθεσή σου στο δικαστήριο.

Όποιος έχει γνώσεις και ανάλογες εμπειρίες ας μας ενημερώσει.